Hui done començament a un nou blog anomenat El meravellós món de la literatura. Aquest nou blog forma part de les pràctiques de l'assignatura Literatura catalana infantil que cursaré en aquest nou i últim quadrimestre del grau en Mestre d'Educació Infantil. Com bé es llig tant en el títol del meu blog com en el nom de l'assignatura, la literatura serà l'eix sobre el qual giren la major part de les entrades que publicaré en el blog.
Hui ha sigut el primer dia de classe, ha sigut un primer dia de classe diferent. Normalment quan t'endinses en una nova assignatura, el que fan la majoria de professors i professores és llegir la guia docent de l'assignatura junt als tipus d'avaluació. No obstant això, hui a part de fer això, la mestra ens ha LLEGIT DOS CONTES.
Ho pose en majúscules posat que no ha sigut fins a l'últim any de carrera que algun professor o professora s'haja parat a llegir-nos un conte i demostrar-nos l'amor per la lectura. Perquè l'amor per la lectura no es demostra explicant uns continguts als teus alumnes, ni molt menys. L'amor per la lectura es demostra LLEGINT-LOS, perquè mitjançant el llenguatge verbal i no verbal que transmets llegint, fa reflexionar a l'alumnat del tal forma que li faces veure que llegir és gaudir. I això és el que jo he sentit hui.
El primer conte que ens ha llegit la mestra es titula MARE, escrit per Mariana Ruiz.
Es tracta d'un conte ple de sentiment, d'amor, d'art i de poesia en el qual sense contar una història en concret, llegir-ho et transmet plaer, gust i molt amor. No és un llibre per a llegir-lo en una aula d'infantil, però sí per a llegir-lo als teus fills i filles com a mare. És una manera d'enfortir aqueix vincle maternal mitjançant la poesia.
El segon conte rep el nom d'Un amor tan gran i aquesta és la portada. Les portades juguen un paper important a l'hora de decidir quin llibre llegir de tal forma que tendim a deixar a un costat aquells contes i llibres que no compten amb una portada cridanera.
En aquest segon conte, trobem a un xiquet que mitjançant comparacions intenta explicar el gran que és l'amor de la seua mare. Des del meu punt de vista es tracta d'un gran recurs per a treballar figures retòriques com la comparació o la metàfora. A més, en acabar del llibre, et dona motiu a continuar pensant comparacions i així fomentar la creativitat del xiquet i xiqueta.
Aquest últim punt, les activitats a realitzar després de llegir un conte/llibre, haurien de ser un aspecte a reflexionar per a tots els mestres, professors i professores. Per què en acabar una lectura he de fer una activitat? Mitjançant aquesta metodologia el que es pretén és que l'alumnat demostre d'alguna forma que s'ha llegit el llibre. Aquesta seria la resposta que donaria qualsevol docent si haguera de respondre a la pregunta. No obstant això, el que produeix aquesta metodologia és una sensació d'obligació, llegir per obligació ja que quan acabe de llegir, segurament he de fer una ressenya de milers de paraules o un resum. A qui li abelleix posar-se a escriure després d'acabar un llibre? A NINGÚ. D'altra banda, s'ha de reflexionar també sobre el tipus activitats, no és el mateix fer un dibuix en el qual el xiquet i xiqueta reflectisca una mica del conte; que per exemple i referit al segon contte manar-los pensar més comparacions sobre la grandària de l'amor d'una mare. Amb el primer tipus d'activitat, el xiquet o xiqueta no pensa ni fomenta la seua creativitat com quan composa les seues pròpies comparacions o metàfores. Amb això vull dir que hi ha milers de tipus d'activitats per a realitzar després d'una lectura i que no tots els contes són iguals, hi ha uns en els quals les activitats estan de més i uns altres en les quals les activitats van sorgint al temps mentres lliges el conte.
Per a acabar, em dispose a aportar les meues tres comparacions que he realitzat seguint la temàtica del segon conte. Perquè una gran proposta d'activitat seria la de manar als xiquets i xiquetes pensar més comparacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario